2010-01-09

Fotosession: Manhattan runt by foot

Dag ett.

LÅNGPROMENAD
. I väntan på att det resterande resesällskapet skulle komma tog jag en ordentligt långpromenad under fredagen. Idag fyller Jivin Johan år så nu lär det hittas på ännu mera äventyr. Efter kvällsmat igår kväll var alla så slut att det var raka vägen till sängen.

När jag var liten och kommit hem från skolan brukade min far ofta fråga vad jag lärt mig idag så här kommer...

DAGENS LÄRDOMAR:
  • Det finns många höga hus.
  • Det är typ samma pris här för en stabil gatufalafel som på Kungstorget.
  • Det säljs inte crack, meth, eller speed helt öppet på gatuhörnen tyvärr. (där jag vart hittills)
  • Det var inte alls bara bögar i Chelsea.
  • Kineser säljer alla souvenirer i Little Italy.
  • Alla ber om doggybag på restauranger men alla har knappast hund. Väldigt bra att de ändå därmed förhoppningsvis ändå tillslut äter upp det enorma överflöd av mat som finns här.
  • Sopsortering existerar inte.
  • Polisen (NYPD) och brandkåren (FDNY) är hjältar här efter 11 september. De tjänar grova pengar på välsorterad merch som finns i alla souvenir butiker.
  • Alla som cyklar på Manhattan är lite tetiga. Precis som hemma.
  • Finns inga jättetjocka människor men många stora på Manhattan.
  • Man bränner sig på elementet här. Tillskillnad från hemma.
  • Min blogg har hittills levererat klart mer än bandets egna.
  • Fötterna domnar tillslut bort när man gått i fem timmar och inte marscherat så långt sedan lumpen.
  • Då kan man gå lite till.
Nedan följer fotosession. (högerklicka -> öppna nytt fönster/flik) på bilderna för se större. Bilderna kommer i omvänd ordning hur dagen artade sig. Nu snart dags för fixa frukort för de andra har vaknat.


Kan det blir mer street?


"Texas-size"! Kostade lika mycket för mig som bad om alkoholfri vilket var lurigt. På menyn listades inte ens vilka softdrinks som fanns.


Gemensam middag på Dallas BBQ med hela crewet. All syns inte på bilden men de kändaste.


Nu var norrlänningarna äntligen här också och lekte med alla apparater. Jag blev hjälte när jag avslöjade den hemlig wifikoden som alltid fungerar som jag fått av nattvakten kvällen innan.


Trapphuset här på Chelsea Hotel. Himla massa konst.


Spårvagn.


Sköna oldschool skivaffären Bleecker Bob i Greenwich Village. Köpte Beavis & Butthead soundtracket, en grymt fint gammal Mambo/Cha-Cha-cha samling samt Black Uhuru dubbelsamlingen "Anthology". Allt på CD. Känns som en ultimat blandning för kommande roadtrip. Oskönt att Abba verkade ha samma kultstatus som Bob Dylan i avdelningen för klassiker.


Frihetsgudinnan till vänster. Ellis Island till höger. Älvsnabben i mitten.


Återuppbyggnad av World Trade Center. Det kommer byggas en ny stor jättehög skrapa och det är den grunden som påbörjats till höger.


Wall street. New York Stock Exchange. När jag kom gåendes nerifrån hörde och såg jag hur en galen upprörd afrikansk man hojtade en massa ohörbara saker här på torget. Magkänslan slog till direkt med tanken att han skrek något mot allt ont kapitalismen gjort mot tredje världen och Afrika i synnerhet men när jag kom fram närmare visade det sig att han bara hojtade "Jesus Loves You!" och budskap i den genren.


Seaport med finanskvarteren i bakgrunden. Båten hette Peking men var från Hamburg.


Bron till Brooklyn.


Chinatown. Krims-krams, mössor, T-shirts och brungrillade ankor som hade huvudet kvar precis som i Asien.


Little Italy. Såg bara en Sopranosliknande familj som kom ut från en restaurang.


Smart parkeringsgage i Soho.


Ett hus jag känner igen. Var många turister som fotade så jag slog till också. Brooklyn gick förbi här förresten också.


7e Avenyn precis utanför Madison Square Garden. Times Square ären bit fram däruppe.


Empire State Building.


Madison Square Garden. "Professional Bull Riding Contest" denna kväll. Vi väntar med gå på sånt tills vi är i Texas.

3 kommentarer:

  1. MSG är avsevärt mycket snyggare än Scandinavium. Mycket bra rapport, weiter so!

    SvaraRadera
  2. Chelsea Hotel alltså? Vad är det här för hi-roller turne´? / Anders Olofsson

    SvaraRadera
  3. Roligt skrivet och fina bilder! Det var i en vinylkällare på Bleekcker som vi stötte på mega-monster-katten, en sevärdighet i sig. Glöm inte äta glass.

    SvaraRadera