2009-12-30

Cykla till Öland Roots 2010

NYÅRSLÖFTE OCH CYKELUTMANING. Jag slog tidigare i höst vad med min gode vän Lars på Bas att om han tar körkort innan sommaren så skall jag cykla till alla festivaler dit vi skall till sommaren och som jag därmed kommer våra turnéledarchaufför till.
Lasse Banton som karln även är känd som lovade givetvis att då köra alla sträckor istället för mig vilket inte känns mer än rättvist eftersom jag ligger sådär 10000 mil före i turnékörsträcka efter de sista årens svängar.
Just nu vet varken han eller jag vilka alla festivaler det blir tal om men några gigs lär det nog bli... Men eftersom vadet bara är hypotetiskt och sannolikheten inte ens finns på kartan att han skaffar körkort så är det en för lätt vunnen match. Basisten ifråga skulle ju heller inte ha någon särskild morot mer än att Göteobrg slipper mig då jag ständigt skulle befinna mig landsvägar varenda veckodag för hinna till nästa helgs festival i en annan del av vart avlånga land.

Således kom jag därmed på nyårslöftet att cykla till Öland Roots och uppmanar alla er andra som ändå tänkt åka dit att göra detsamma. Särskilt Lars På Bas är väldigt välkommen som sällskap.

Eftersom Sverige ligger i topp när det gäller ungdomsarbetslöshet och festivalen ifråga äger rum på sommarlovet borde väl en relativt stor del av alla festivalbesökarna ha några fler dagar över för att ytterst miljövänligt och för egen stolt maskin kunna transportera sig till festivalen med alla de extra upplevelser och äventyr en cykelsemester innebär.

För mig som Göteborgare är det närmast raka spåret. Sverigeleden passerar rätt över Järntorget och går sedan hela vägen till Ölandsbron där det avgår gratis buss med plats för cykel.
Vägsträckan är drygt 40 mil och då 10 mil om dagen är rätt duktigt blir det planerad start söndag 11 Juli.


Fördelar: Motion och frisk luft. Mycket bra miljöval av transport. Du får en fantastiskt upplevelserik vecka.
Nackdelar: Det kan regna. Cykel kan pajja. Du kan få ont i kroppen.
Utrustning: En mer eller mindre stabil cykel. Cykelkorg/cykelväskor rekommenderas för packning. Tält och sovsäck 8om man campar i det fria påvägen dit. Pengar till mat. Vattenflaska. Hjälm. Biljett till Öland Roots är bra tips då det alltid blivit slutsålt...

Det skapades även en Facebookgrupp HÄR...



2009 års mäktigaste konsert, enligt mitt tycke, ägde förresten rum på Öland Roots och kickades igång såhär:

6 kommentarer:

  1. Hahaha! Jag minns att du försökte gå från Öland till sverige(Ha!)igenom vattnet sist.Det gick väl sådär va?.. Jag betvivlar dock inte att mannen som gav ortorexin ett ansikte skulle förlora mot Banton men om du vill ha en riktig batalj borde du utmana Hofmästarn! Karln spelar ju alla bollsporter, Springer och simmar två gånger om dagen../ Anders Olofsson

    SvaraRadera
  2. Öhh..Vinna över Banton ska det va så klart...

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att se utfallet av detta vad :)
    MVH Coxsone

    SvaraRadera
  4. hoffa är säkert med på cykelturen. ska fråga nästa gång jag ser karln

    SvaraRadera
  5. vafan ja vill jue med cykla. men bor i Kumla. kan ni inte ta svängen förbi närke. :D peace

    SvaraRadera
  6. Ååh!! Det var verkligen en toppenspelning! Helt underbart att få en flashback tillbaka till detta igen!! Lycka till med trampandet till ön.

    SvaraRadera