2009-03-02

Till alla som tror musiker spelar gratis...

Ständigt dessa mail från arrangörer, biståndsorganisationer, politiska ungdomspartier mfl som alltid hör av sig och tror att SwingKids artister jättegärna kommer och spelar för reseersättning för den goda sakens skull...
Här kommer ett standardsvar till ännu en arrangör som sagt att de gärna vill boka "alla artisterna":

Hej!

Tack för intresset...

Vi måste även veta om det finns budget för arvoden... Jag kan lova att de flesta musikerna komma tack nej om ni vill de skall komma och spela gratis. Alla mina artister och musiker är trötta på att ständigt förväntas jobba gratis bara för de gör bra musik med budskap. Skriva en dikt har aldrig betalat hyran för dem om man säger så...

MVH
Gillis(...)

Sedan har jag ett antal varierande svar eller på denna typ av förfrågningar...

Bara idag har det kommit två förfrågningar på mail från olika avsändare som haft något behjärtansvärt på gång samt ett samtal från sossarna i Malmö som ville aktivera lite artister att spela gratis nu i helgen när det är "Stoppa Matchen" (Davis Cup Sverige-Israel inför tomma läktare) i Malmö.
-Sossarna har väl redan makten i Malmö så är de helt maktlösa eller vad är det frågan om. Stoppa matchen bara Mr Reepalu.

En klassiker i sammanhanget är annars när några ungdomar som gick 3an på gymnasiet någonstans ringde och sade att de skulle arrangera ha en välgörenhetsgala som specialarbete och vill boka några av de största akterna. När jag sen frågade till vad eller till vilken organisation överskottet skulle gå till svarade de bara "Det får vi se, nu gäller det att boka stora artister först!"

Ytterligare en intressant historia är när Peace and Love i Borlänge hösten 2005 (tror jag) skulle arrangera en välgörenhetsgala till förmån för Läkare Utan Gränsers i då jordbävningsdrabbade Bangladesh och hade tänk boka Svenska Akademien och Laleh. Akademien hade en lucka den aktuella dagen och var på turné och då det rörde sig om en sådan stor och, trodde jag, seriös arrangör så tackade jag ja å bandets vägnar men på något vis luskade jag strax därefter ut att Laleh, eller förmodligen hennes bokare Kalle Lundgren, krävt 25000 i gage. Hon ansåg sig nämligen vara dragplåster i sammanhanget och ville då få "lite betalt i alla fall" så vi drog oss ur direkt och jag bad dem diplomatiskt fundera på hur tusan de tänker.
Standard är att galan står för kostnader för resor och logi för artister men inte gager till bandet. Sedan kan man ju fråga sig om ljud och ljusleverantörer samt krögare mfl skänker all sin vinst (svar nej givetvis). Laleh sjönk oerhört i mina ögon men som sagt hoppas jag att det var hennes bokare som var osmidig och inte hon som tänkt snuva döende, svältande och bättre behövande i Bangladesh på 25000kr. Hela galan blev sen faktiskt aldrig och jag hoppas givetvis det berodde på att P&L ansvariga människor tänkte till men synd ändå att det inte blev något alls ändå för Peace and Love är värda all respekt.

Snart närmar sig förövrigt också första maj och då kommer garanterat som vanligt alla SSU och UngVänsterförbund i varenda håla höra av sig för få boka något band som de alltid verkar tror så gärna ställer sig under politisk flagg när de inte kunde ha mer fel.

1 kommentar:

  1. Ja du, sorgligt, vi pratade ju om detta häromdagen, det känns nästan som om det skulle vara en gala till de olika bandens ära i stället, tror att flera av medlemmarna är i behov av mer försörjningsmöjligheter...Ett nytt Röda Sten igen med fint väder, eller fästningen i solsken och en backstageansvarig för smörgåsar...kram

    SvaraRadera